Kvinderne på Grand Hôtel

-af Ruth Kvarnström-Jones, 494 sider, Cicero forlag

Anmeldt af:Tenna Sysler

august 25, 2024


Kan det virkelig passe at det ikoniske, nyrenoverede og smukt placerede Grand Hôtel midt i Stockholm er i økonomiske vanskeligheder? Og er ansættelsen af en ny hoteldirektør, ovenikøbet en kvinde, med visionære, men dyre ombygningsplaner løsningen? Det er ikke småting, den udelukkende mandlige bestyrelse skal tage stilling til i begyndelsen af det 20.århundrede.

Og så er det hele kun lige begyndt. For det er ikke mangel på handlekraft og ultimatummer, der kendetegner hoteldirektøren, når hun og bestyrelsen tørner sammen i målet på at få Grand Hôtel til at blive storslået.

Men 53-årige Wilhelmina Skog har noget at have det i. For nok er hun frygtet, og kendt for ikke at overse noget. Men hun er også respekteret for sine evner til succesfuld hoteldrift. Da hun allerede driver tre andre hoteller i Sverige. Privat er hun gift med Pehr, vingrossist og hendes store kærlighed og støtte.

Det er med andre ord en stor personlighed der indtager Grand Hôtel og sætter en udvikling i gang, der også præges af den opbrudstid der ulmer ikke bare på det Stockholmske hotel, men i verden. 

At Wilhelmina har levet og Grand Hôtel eksisterer den dag i dag gør bare bogen endnu mere interessant. Det er dog fiktion, selvom forfatteren har forsøgt at trække på så mange historiske og korrekte detaljer som muligt.

Men Wilhelmina er langt fra den eneste spændende hovedperson i bogen. 

Unge Ottilia Ekman, der har arbejdet sig op på et af Fru Skogs andre svenske hoteller, følger med til Grand Hôtel. Her får hun en kaotisk start i roomservice afdelingen, hvor hun, uden personale, får brug for alle sine kreative evner. 

Oldfruen Margareta Andersson gift med Knut Andersson, portier, hustru- mishandler og lidt for glad for alkohol. 

Og et væld af mere eller mindre skønne ansatte og bipersoner lige fra stuepigerne Beda, Märta og Karolina. Overtjeneren Gösta Möller, barchefen Charley Löfvander, chefkokken Sam Samuelsson til tjenere, florist og sommelier. 

Og så skal hotelgæsterne ikke glemmes for uden dem intet Grand Hôtel.

 Den fastboende hofdame og nære veninde til Wilhelmina, Elisabet Silfverstjerna.

 Ukendte og kendte gæster blandt dem skuespillerinden Sarah Bernhardt, kunstneren Elsa Beskow, forfatterne Rudyard Kipling og Selma Lagerlöf. Kongefamilien og udenlandske royalties.

 Igen har forfatteren trukket på virkeligheden. Da flere af de nævnte personer faktisk har gæstet Grand Hôtel. Der blev ovenikøbet afholdt en nobelfest kun for kvinder, for at fejre Selma Lagerlöf, der som den første svensker og kvinde fik Nobels litteraturpris i 1909. 

Og endelig er der også blevet plads til en uindbudt gæst i form af den prostituerede Kajsa. 

Der er mange personer, fiktive som nonfiktive i bogen. Men det virker overskueligt og skulle det alligevel glippe, kan man altid skæve til det persongalleri, forfatteren har placeret på bogens første sider. 

Kvinderne på Grand Hôtel har det hele. Et tyveri af en kostbar ring, en madforgiftning, der medfører flere dødsfald, vold, død, kærlighed samt en kongelig nærkontakt. Og det hele flettes smukt sammen med fortællingen om at drive et stort, eksklusivt hotel og kvinders kamp for lige ansættelsesvilkår.

Der er også en verden uden for Grand Hôtel, hvor stockholmerne lever under trange kår, med klassekamp og en verden i forandring. Selv det har forfatteren fået plads til i bogen. 

Tilbage står dog fortællingen om Grand Hôtel, der under Wilhelmina Skog blev udbygget til at blive et fabelagtigt, grandiost hotel.

Et hotel, som stadig eksisterer, (en af suiterne bærer Wilhelmina Skogs navn), og er anerkendt og berømt langt ud over Sveriges grænser.

Et lille kuriosom er, at Ruth Kvarnström-Jones, som ung selv havde sommerferiejob på Grand Hôtel. 

Grand Hôtel er et femstjernet luksushotel. Jeg har kun set det udefra. Men efter at have læst denne skønne bog, er jeg ikke i tvivl om at en overnatning dér er på min ønskeliste.

Læs den: for en spændende fiktiv og historisk fortælling om et storslået hotel og dets ansatte og gæster.

Andre bog anmeldelser: